Wpis kredytu do księgi wieczystej to według banku podstawowe zabezpieczenie udzielonego finansowania, więc będzie on za każdym razem dążył do zewidencjonowania kredytu w księdze wieczystej. Taka forma zabezpieczenia uniemożliwia właścicielowi sprzedaż nieruchomości bez rozliczenia z bankiem.
Co to jest księga wieczysta?
Księga wieczysta to zbiór najważniejszych informacji dotyczących nieruchomości, zarówno działki, mieszkania, domu jak i lokalu usługowego. Składa się ona z czterech działów głównych i ich części.
Dział I:
Dział I-O – „Oznaczenie nieruchomości” – zawiera on oznaczenie szczegółowe nieruchomości pochodzące z rejestru gruntów np. położenie danej nieruchomości,
Dział II-Sp – „Spis praw związanych z nieruchomością” – w tym dziale są prawa związane z wybraną nieruchomością.
Dział II
Zawiera informacje o właścicielu lub użytkowniku wieczystym, imię i nazwisko, czasemPESEL, podstawy nabycia nieruchomości.
Dział III
Zawiera informacje o ograniczeniach praw, roszczeniach, ograniczeniach w rozporządzaniu nieruchomością.
Dział IV
Informacje o hipotekach na nieruchomości.
Jak dokonać wpisu do księgi wieczystej nieruchomości?
Wpisanie banku, udzielającego kredytu hipotecznego do księgi wieczystej to jeden z końcowych etapów kredytu. Można to wykonać na dwa sposoby:
zlecić to notariuszowi – oprócz opłaty za wniosek do sądu 200 zł i podatku od czynności cywilnoprawnych od ustanowienie hipoteki (PCC-3) 19 zł, notariusz pobierze należną sobie taksę notarialną za ustanowienie hipoteki. Jej wysokość wynosi maksymalnie połowę przewidzianej przez Ministra Sprawiedliwości stawki, która zależy z kolei od wartości samej hipoteki. Dla przykładu w przypadku hipoteki o wartości od 60.000 zł do 1.000.000 zł maksymalna stawka wynosi 1010 zł + 0,4% nadwyżki powyżej 60.000 zł + 23%VAT.
wykonać to samodzielnie – wniosek nie wymaga aktu notarialnego, co pozwala uniknąć taksy notarialnej, która może być wysoka. Opłata za wniosek o ustanowienie hipoteki wynosi 200 zł. Potwierdzenie wniesienia opłaty musi zostać dołączone do biura podawczego wraz z wnioskiem do sądu. Proces zajmuje stosunkowo mało czasu.
Podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC-3)
Wpisanie hipoteki wymaga zapłaty podatku PCC-3. Koszt ponosi się na rzecz Urzędu Skarbowego w wysokości 19 zł. Jeśli wpisaniem do księgi wieczystej zajmować się będzie notariusz, to wyśle on również informację do stosownego Urzędu Skarbowego. W przypadku składania wniosku o wpis do księgi wieczystej samodzielnie, należy również samodzielnie złożyć deklarację podatkową i uiścić opłatę.
Dlaczego wpisywana hipoteka jest wyższa od kredytu?
Banki zazwyczaj stosują hipotekę o wartości 150 – 200 % wartości kredytu. Oczywiście każdy bank ustala to samodzielnie. Jest to wyłącznie kwota zabezpieczenia dla banku. To do tej kwoty bank może ściągnąć kredyt wraz z ewentualnymi zaległościami, jeśli kredytobiorca nie będzie regulował swoich należności. W trakcie spłaty kredytu jest możliwość zmiany wysokości hipoteki. Jeżeli kapitał się znacznie zmniejszył (co następuje stopniowo po każdej zapłaconej racie kapitałowo-odsetkowej), istnieje możliwość zmiany wysokości hipoteki poprzez wnioskowanie do banku udzielającego kredytu o aktualizację kwoty umownej w księdze wieczystej.
Ile czasu trwa wpis hipoteki?
Wszystko zależy od sądu, który będzie rozpatrywał wniosek – od kilku dni do kilku miesięcy. Do czasu dokonania wpisu banku do hipoteki w księdze wieczystej bank obciąża kredytobiorcę dodatkowym ubezpieczeniem pomostowym. Jego wysokość uzależniona jest od indywidualnych praktyk banku – od kilku do kilkuset złotych miesięcznie.
Najpopularniejsze błędy przy samodzielnym wnioskowaniu o wpis hipoteki do księgi wieczystej:
nie dokonano opłaty za rozpatrzenie wniosku lub zapłacono błędną kwotę – sąd odsyła wnioskodawcy dokument wraz z informacją o konieczności uregulowania należności, na co daje 7 dni;
brak podpisu na wniosku;
niewypełnienie obowiązkowych rubryk.
Samodzielne złożenie wniosku o wpis hipoteki do księgi wieczystej jest korzystniejsze finansowo niż zlecanie tej czynności notariuszowi. Niezależnie od tego, kto złoży wniosek sąd rozpatruje je w kolejności otrzymania zgłoszeń. Ewentualne dopełnienie formalności nie jest trudne, więc każdy jest w stanie sobie z nimi poradzić.